
Werkwijze
De therapie richt zich zowel op de binnenwereld (het innerlijk) als op de buitenwereld van het kind. De buitenwereld, het systeem rondom het kind (het gezin, de familie, de omgeving, de school) wordt als nodig nauw betrokken. Samen met het kind ga ik op zoek naar de aanpak die past bij het kind, met gebruik van zijn of haar eigen kracht.
Hoeveel tijd een kind nodig heeft om de gewenste situatie te bereiken hangt af van de aard van de hulpvraag. Het kind weet zelf wat het nodig heeft en wanneer het klaar is met de therapie.
Gemiddeld duurt het traject 5 - 20 sessies.
Het kind staat centraal, ik kijk, luister, speel, praat of benader het kind op verschillende manieren, zoals;
-
Tekenen, schilderen, kleien, knutselen;
-
Rollenspellen met behulp van maskers, handpoppen, verkleedkleren en voorwerpen;
-
Visualisatie, metaforen en meditatie;
-
Sociaal emotionele spellen;
-
Ademhalingsoefeningen;
-
Grondingsoefeningen;
-
Metaforische verhalen (bestaand of geschreven voor het kind door mij);
-
Spel en muziek;
-
Kids' Skills (een oplossingsgerichte behandelmethode waarbij kinderen problemen leren benaderen als te leren vaardigheden);
-
RET (Rationeel Emotionele Therapie, waarbij negatieve gedachten worden omgezet in helpende gedachten); en
-
NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren, waarbij persoonlijke verandering en zelfinzicht worden gestimuleerd).
-
WRITEJunior (traumaverwerking middels schrijftherapie)
-
Ik Leer anders (Leermethode voor beelddenkers)